سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میکده جنون-نوای مداحان اصفهان


عبدالله میثمی (1334 - 12 بهمن 1365)، از فرماندهان جنگ ایران و عراق بود

زندگی‌نامه

عبدالله میثمیسال 1334 خورشیدی در خانواده‌ای مذهبی در شهر اصفهان متولد شد. پدرش برای نامگذاری او به قرآن تفأل نموده بود، نام او را عبدالله گذاشت.

عبدالله در دوره? دبیرستان، هم‌زمان با تحصیل، در کنار پدرش به کار پرداخت. از نوجوانی شور و علاقه? خاصی به مسایل مذهبی و ترویج و تبلیغ علوم الهی داشت و شاید همین انگیزه او را در مسیر فراگیری دروس حوزوی و ورود به سلک روحانیت و طلبگی قرار داد.

فعالیت‌های سیاسی ـ مذهبی

عبد الله میثمی در کنار کسب علوم دینی به اتفاق چند تن از دوستانش در مسجد محل، انجمن دینی و خیریه، هیأت حضرت رقیه، کلاس‌های آموزش قرآن و صندوق قرض‌الحسنه را پایه‌گذاری کرد و عملاً مسؤولیت ارشاد دوستان هم سن و سال خود را به عهده گرفت و قرآن و مسایل سیاسی روز را به آنها تعلیم می‌داد، که به تدریج همین محافل دوستانه به جلسات مخفی تبدیل گردید. در این مقطع عمده? توجه و تلاش عبدالله و دوستانش به پخش اعلامیه، کتاب و تبیین اهداف مبارزاتی و شخصیت خمینی و معطوف گردید و سرانجام پس از چند سال تحصیل حوزوی و تبلیغ و ترویج احکام الهی، در سال 1353 به همراه برادرش حجت‌الاسلام رحمت‌الله میثمی و چند تن دیگر از دوستانش، به قم هجرت نمود و در مدرسه? حقانی سکنی گزید و به تعلیم و تربیت و تکمیل دروس دینی پرداخت.

وی در کنار درس به مبارزه با حکومت نیز مشغول بود. وی در سال 1353 به دلیل مبارزه با رژیم پهلوی دستگیر و زندانی شد.[1]

میثمی که سی ماه از عمرش را در زندان شاهی به سر برده بود، در سال 1357 به دنبال انقلاب از زندان آزاد شد.

فعالیت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی

او با پیروزی انقلاب اسلامی، جهت ادامه? تحصیل به حوزه? علمیه? قم رفت و از محضر اساتید کسب علم کرد. سپس در کنار دوست دیرینه‌اش روحانی «مصطفی ردانی‌پور» مدتی را در کردستان گذراند و از آنجا به دنبال تشکیل سپاه در یاسوج، به آن شهر عزیمت کرد، تا در کنار پاسداران به سازماندهی و ارشاد عشایر محروم بپردازد.

او از سوی نماینده? خمینی در سپاه، به عنوان مسؤول دفتر نمایندگی آیت‌الله خمینی در منطقه? نهم (فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد) منصوب گردید.

جنگ ایران و عراق

از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نگاه عبد الله میثمی جنگ

یک نعمت بزرگ و یک سفره? گسترده? الهی می‌دانست ومعتقد بود هرکس بیشتر بتواند در جنگ شرکت کند، از این سفره? الهی بیشتر بهره برده‌است.

یکی از برادرش در مقابل دیدگان او در (تپه‌های شهید صدر) چشمانش کشته شد.

او همچنین به پیروی از آیت‌الله خمینی معتقد بود که "جنگ در رأس همه? امور است و بقیه? مسایل در مرحله? بعد". بنابراین بسیار مشتاق بود که همیشه در جبهه بماند، تا اینکه از طرف حجت‌الاسلام و المسلمین فضل‌الله محلاتی، «نماینده? ولی فقیه در سپاه» به مسؤولیت نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه خاتم‌الانبیاء ـ که قرارگاه مرکزی و هدایت کننده? تمامی نیروهای سپاه و بسیج و سایر نیروهای مردمی بود ـ برگزیده شد،[2] تا با حضور در میان نیروهای سپاهی، بسیجی و ارتشی، شمع محفل رزمندگان و مایه? قوت قلب آنان باشد.

نحوه? کشته شدن

در تاریخ 9 بهمن 65 سحرگاهان، در منطقه? عملیاتی کربلای 5، از ناحیه? سر مورد اصابت ترکش قرار گرفت و بعد از سه روز در 12 بهمن درگذشت. پیکر وی در گلستان شهدای اصفهان در قطعه حمزه سیدالشهدا دفن شد.[3]

نمایش رادیویی

در تاریخ 19 تیرماه 1391، روابط عمومی سازمان ایثارگران و جانبازان اعلام کرد که نمایش رادیویی "سی پاره? صبر" بر اساس زندگی وی را به صورت سریالی هفت قسمتی در قالب سی دی عرضه کرده است. نویسنده? این نمایشنامه امیررضا مافی و سردبیری آن را نادر برهانی مرند به عهده داشتند. گفتنی است که این نمایش به زوایای گوناگون زندگی ایشان می‌پردازد. کارگردانی ای نمایش را نیز رضا عمرانی به عهده دارد.[4]

منابع

  1. مصلح الدین مهدوی، مزارات اصفهان، تصحیح و اضافات: دکتر اصغر منتظر القائم،1387، دانشگاه اصفهان، ص 368
  2. سید احمد عقیلی، محمدرضا نیلفروشان، با ستارگان (راهنمای تخت فولاد)، کانون پژوهش، چاپ اول 1383، صفحه 243
  3. مصلح الدین مهدوی، مزارات اصفهان، تصحیح و اضافات: دکتر اصغر منتظر القائم،1387، دانشگاه اصفهان، ص 368
  4. سی پاره? صبر
  • سایت جامع دفاع مقدس



تاریخ : دوشنبه 94/2/7 | 9:18 عصر | نویسنده : مهدی یزدانی زازرانی | نظر

  • paper | فروش لینک | فروش بک لینک