سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میکده جنون-نوای مداحان اصفهان

خواص درمانی آویشن

 

 خواص  درمانی آویشن

 

آویشن درختچه ای کوتاه و پر شاخه است. شاخه های علفی آن پوشیده از برگ هایی در قسمت فوقانی ساقه است. گل های سفید ریز آن به طور چتری و منفرد می رویند. میوه آن فندق چهار قسمتی است. گیاه آویشن گیاهی است علفی با ساقه های کرکدار و سفید از خانواده نعناع (Lamiasceae) که سرشاخه های گل دار و برگ، آن قابل استفاده می باشد.

 

 

? موارد استفاده دم کرده آن به هضم غذا کمک می نماید و ضد سرفه و خلط آور است و در برونشیت، سیاه سرفه و التهاب دستگاه تنفس فوقانی استفاده می گردد.

 

 

? آثار فارماکولوژیک اثر ضد سرفه و خلط آور و ضد اسپاسم این گیاه در مطالعات بر روی حیوانات از عمده ترین آثار آن بوده اند. ضد عفونی کننده، هاضم غذا، ضد سرفه، ضدبو، ضد تشنج، غذا.جوشانده این گیاه در درمان پیچش روده و اسهال موثر است.

 

 

آویشن عامل تصفیه کننده خوبی بوده و در درمان بی خوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است. اگر 5 تا 10 گرم اویشن را در یک لیتر آبجوش دم کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک موثر واقع خواهد شد. آویشن ضد تشنج وضد صرع و ضد نفخ هم است و برای تقویت بینایی و معده مفید است.

 

برای جلوگیری از ریزش مو 20 گرم اویشن را در یک لیتر آب جوشانده آن را هرچند روز یک بار به سر بمالید. ضمنا در خوردن اویشن نباید زیاده روی کرد زیرا باعث بروز آلبومین در ادرار می شود. مواد موثره آویشن باغی خلط آور بوده و برای معالجه سرفه مورد استفاده قرار می گیرد. از تنتور و عصاره های الکلی پیکررویشی این گیاه برای معالجه سرفه، گلودرد، برونشیت و آسم استفاده فراوان می شود.

 

 

? مقدار مصرف 11- 4 گرم به صورت دم کرده 3 بار در روز

 

? منع مصرف و عوارض جانبی از مصرف روغن فرار آویشن به صورت خوراکی باید خود داری کرد و فقط به صورت استعمال خارجی کاربرد دارد و علایم مسمومیت با این گیاه و با روغن فرار آن تهوع، استفراغ، درد معده، سرگیجی و در نهایت تشنج، اغما و کلاپس قلبی تنفسی است.


منبع : روزنامه مردم‌سالاری

 




تاریخ : چهارشنبه 92/12/28 | 8:53 عصر | نویسنده : مهدی یزدانی زازرانی | نظر

ضمن اینکه یه سری تجربیات ناچیزی که درزمینه طراحی پرتره دارم در عکس های بعدی ایشون در اختیار دوستانی که به این حرفه علاقه دارن قرار خواهم داد.یکی دیگه از  چیزایی که  خواهیم گفت در مورد آموزش دستخط با خودکار هستش که اون هم تجربیات اندکی توی این زمینه هست که در اختیار دوستان قرار خواهدگرفت.بقیه دوستان هم اگه کمک بکنند وتجربیاتی توی این زمینه داشته باشند لطف کنند و مطالبشون رو ارسال کنند تا بقیه هم استفاده کنند.

واما اصل مطلب:

عرض به خدمتتون  یه سری اتفاقاتی توی زندگی آدم میفته که باید اونها رو توی گلستان سعدی نوشت.حالا یا اینکه سعدی بنده خدا حواسش نبوده یا منتظر بوده من براش بگم.مثلا:
چندوقت پیش  یه بابایی نیمه های شب از شیشه بالایی درب امامزاده محل ما وارد اونجا شده بود وهرچه بود ونبود داخل ضریح بار کرده بود و رفته بود(حالا بازم خدا رو شکر که خود امامزاده رو نبرده بود)از قضا واز شانس بد این آقا دزده، حرم امامزاده محل ما به دوربین مدار بسته مجهز بود.یکی از دوستان که مسول این سیستم بود از بنده و چند نفر دیگه درخواست کرد بریم فیلم رو بازبینی کنیم تا شاید طرف رو شناسایی کنیم.خب، این دوست ما فیلم رو  گذاشت:
"یه پسر جوون که گویا از سیستم های دوربین هم بی اطلاع بود شیشه بالای درب امامزاده را شکست، وارد حرم امامزاده شد.رفت داخل ضریح و پول ها رو ریخت داخل جیبش  و دوباره از همون شیشه حارج شد.تا اینجا کسی نتونست شناسایی کنه؛ بخاطر همین این دوست ما مجبور شد فیلم رو زوم کنه ودوباره پخش کنه.فیلم تازه شزوع شده بود که یکی از همین افرادی که برای شناسایی اومده بود یه نفس عمیقی کشیدو با یه لحن خاصی گفت :عجب آدمای کثیفی پیدا میشن.اینو که گفت سکوت معناداری به جمع حاکم شد.همین طرف دوباره گفت :"بی شرفا حرمت هیچی رونگه نمیدارن.مرتیکه با کفش اومده داخل امامزاده.این یعنی شعور نداره که اینجا یه امامزاده خوابیده".اینو که گفت یه لحظه بخودم اومدم وزدم زیر خنده.گفتم مرد حسابی یارو اومده امامزاده رو غارت کنه ،تو گیر اینی که طرف کفشاش رو در نیاورده.حتما فک میکنی کسی که میاد دزدی امامزاده ،غسل زیارت میکنه وبا احترم وارد میشه ودو رکعت نماز حاجت بجا میاره وبعد قربتا الی اله وارد ضریح میشه.با گفتن این جمله بقیه هم زدن زیر خنده.
حالا جدا خیلی از مسایل زندگی ما همینطوره.از اصل غافلیم یادمون نیست که بابا اومدن امامزاده رو بدزدند.نیومده زیارت مستحبی که بخواد. . .  

این هم عکس گنبد امامزاده یونس(علیه السلام)زازران که از وبلاگ آقای علی یزدانی انتخاب شده.واقعا عکس زیبایی گرفتن.




تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 7:44 عصر | نویسنده : مهدی یزدانی زازرانی | نظر

امام زاده یونس سلام الله علیه

نسب :

نسب این امامزاده بزرگوار به اعتقاد اهالی و بزرگان محل به حضرت امام موسی کاظم علیه السلام می رسد.در تأییدیه و شجره نامه ای که از طرف آقای فلسفی و کتابخانه آستان قدس رضوی رسیده چنین آمده است: امامزاده یونس زازران نسب شریفش به ازهر بن عقیل بن موسی بن جعفرعلیه السلام می رسد



مساحت :

مساحت بنای بقعه فعلی امامزاده 6×6 بوده که به حسینیه که جوار آن به مساحت 350 متر می باشد.

توضیحات :

این بنا در قدیم بنایی خشتی در ابعاد 36 متر بوده که اتاق 4×3 بقعه در وسط و اتاق دیگر در طرفین قرار داشته است. دور تا دور دیوارهای داخلی بقعه بنا به تصمیم هییت امناء امامزاده گچ بری و تزیین خواهد شد. و گنبدی فیروزه ای با کاشیکاری به ارتفاع 16 از کف بصورت دو پوش روی بقعه قرار گرفته است. ضریح جدید امامزاده به ابعاد 5/2×2 از جنس نقره بتازگی روی سنگ مزار نصب شده است. مردم روستا و نقاط دیگر همگی به این امامزاده ارادت خاص داشته و برای برآورده شدن حاجاتشان به پابوس این امامزاده مشرف می شوند.

آدرس :

اصفهان- فلاورجان-زازران-در 5 کیلومتری شهر فلاورجان و 2 کیلومتری قهدریجان در محله قدیم یا محله امامزاده و در کنار گلزار شهدا و مسجد رضوان و قبور مومنین




تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 7:42 عصر | نویسنده : مهدی یزدانی زازرانی | نظر

 سیرر از سبزیهایی است که تاریخی کهن دارد. انسان خواص درمانی این گیاه را پنج قرن قبل از میلاد مسیح شناخته بود. محل کشت سیر، شرق است که میزان وسیعی کشت داده می شود. در ماه فروردین هر یک از پیاز های کوچک سیر را در خاک کاملاً خشک به فاصله 15 تا 20 سانتی متر می کارند و بین ماه های تیر و مرداد، که برگ ها پژمرده شود، جمع آوری می شود.
این گیاه در نواحی مختلف ایران به خصوص در شمال کشور به طور گسترده پرورش می یابد.
اهمیت و خواص سیر در احادیث اسلامی مورد توجه است، از این رو رسول خدا(ص) فرمودند: سیر بخورید و خود را بآن معالجه کنید زیرا در سیرشفا و بهبودی هفتاد مرض و بیماری است.
فواید سیر:
خواصی که دانشمندان (طب قدیم و جدید) برای سیر بر شمرده اند عبارتند از:
سیر اثر نیکویی در ضد عفونی کردن معده دارد، ولی نباید آن را زیاد مصرف کرد.
سیر، رسوبات خون را حل می کند. از این رو مصرف سیر به کسانی که درد مفاصل دارند، نقرس گرفته اند و یا به رماتیسم مبتلا شده اند توصیه می شود. سیر ادرار را زیاد می کند و فشار خون را پایین می آورد.
سیر، بهترین درمان برای فراموشی و نسیان است، خوردن سیر کدورت ذهن را از بین می برد.
سیر، بهترین تقویت کننده پیاز مغز است و روی مغز تأثیر نیکو دارد. خوردن سیر عضلات قلب را به نشاط می آورد و به وسیله این گردش خون منظم می شود. مصرف سیر مجاری تنفس وخون را پاک می کند و به این وسیله از تنگی نفس می کاهد.
سیر برخی از انواع سل ریوی را معالجه می کند به خصوص وقتی که با شیر ممزوج باشد. سیر، برای معالجه اسهال و برونشیت و سردرد و زکام مزمن و ضعف حافظه و سرگیجه سودمند است.
سیر در برابر امراض بسیاری مانند تب، مقاوم است. سیر، پوست بدن را خوشرنگ و گونه ها را سرخ و روده ها را از عفونت ها پاک می کند ( به خصوص در اطفال) و با این خاصیت انسان را در مقابل بیماری تیفوئید و دیفتری محافظت می کند.
سیر، سنگ کلیه را از بین می برد و کرم های نازک شکم اطفال را نابود می کند.
سیر، فلج و رعشه را معالجه می کند و در مورد مالاریا و بی خوابی خیلی مفید است.
برای درمان میخچه و زگیل باید سیر را نرم و به صورت مرهم روی میخچه و زگیل بگذارید، تا همانطور بماند و هر چند آن را تکرار کنید تا به طور کلی میخچه و زگیل از بین می رود.
وقتی حشر ه ای شما را گزید، فوری محل نیش زدگی را با سیر بمالید تا سوزش و درد آن تسکین پیدا کند.
اگر یک بسته سیر را در انبار غلات آویزان کنید و یا روی آن پخش کنید، باعث فرار موش ها خواهد شد.
از دیگر خواص سیر می توان به تقویت دستگاه دفاعی بدن و داشتن خاصیت ضد سرطانی و ضد سرماخوردگی اشاره کرد.
مصرف سیر برای بیماران مبتلا به مرض قند (دیابت) اثر شفا بخش داشته و قند خون را می کاهد.
سیر، اثر سمی نیکوتینی که از دود سیگار حاصل می شود را برطرف می کند. زیرا چنانچه معتادان به سیگار به علت نیکوتین دچار ناراحتی های هاضمه و قلب شده باشند، با مصرف سیر احساس بهبودی می کنند.
خوردن سیر برای درمان رعشه اندام ها و فلج مفید است.
مداومت در مصرف سیر به تدریج باعث ریختن موی سفید و روییدن موی سیاه می شود. سیر پخته را چنانچه بر موی و پوست بمالند کشنده شپش است.
اگر سیر پخته را با شیر مخلوط کرده و از آن مرهم تهیه کنند و در محل آبسه (دمل) قرار دهند برای گشودن هر نوع آبسه و حتی آبسه دندان مفید است. اگر این فرآورده را در محل دردهای مفاصل و قولنج بمالند، درد و ناراحتی را تسکین خواهد داد.
اگر مخلوط سیر با سرکه را بر پوست بمالند ورم اعضا را برطرف می کند.
سیر خرد شده حاوی اسانس گوگردی، بوی تندی دارد که برای دستگاه گوارش خاصیت آنتی بیوتیکی (ضد میکروبی) دارد، اسانس فرار آن در تمام بدن پراکنده می شود و از راه ریه و پوست دفع می شود.
سیر، یک محرک پوستی است و به عنوان خلط آورده در التهاب مخاط برونش ها مصرف می شود.
سیر، یک داروی ضد کرم ضعیف است و برای درمان بیماری تصلب شرایین به کار می رود.
به خاطر بوی نامطبوع سیر بهتر است به طور کامل آن را خرد و در شیر حل کنید. این عمل برای درمان افزایش فشار خون، تصلب شرایین، ناراحتی های گوارشی (اسهال ـ اتساعروده) و التهاب مخاط برونش ها خورده شود. مصرف زیاد دارو و یا آلودگی محیط، سبب تجمع سموم شیمیایی در کبد می شود. مصرف روزانه سیر تازه، از کبد در برابر این سموم محافظت می کند.
بنا بر تحقیقات دانشمندی به نام (Rey ) زیاده روی در مصرف سیر، موجب سردرد و ضعف بینایی می شود. برای جلوگیری از این مضرات چند راه پیشنهاد شده است:
الف) پختن سیر در آب و اضافه کردن کمی نمک یا کره یا روغن بادام به آن.
ب) استعمال گیشنیز به همراه مصرف سیر یا بعد از مصرف سیر.
چنانچه در مصرف سیر، مراعات سن، مزاج و فصل نشود، مخصوصاً به حالت خام در مصرف آن زیاده روی شود، برای دستگاه تنفس و بیماری بواسیر مضر است.
تذکر: بهترین راه برای برطرف کردن بوی سیر خوردن سبزی و کاهو است، زیرا کلروفیل موجود در این سبزی ها سیر را دفع می کند

  
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری ; ساعت 9:14 ‎ق.ظ روز 1391/10/3
تگ ها : خواص درمانی سیر

 

 

سیر از منظر گیاه شناسی
نحوه استفاده : خوراکی
خواص : سیر Garlic
نام علمی Allium sativum

گیاه شناسی
سیر گیاهی است علفی و دائمی که ساقه آن تا ارتفاع 40 سانتیمتر نیز می رسد . قسمت زیر زمینی آن متورم و مرکب از 5 تا 12 قطعه و محصور در غشاهای نازک و ظریف برنگ خاکستری مایل به سفید می باشد . برگهای آن باریک و نواری شکل برنگ سب تیره و گلهای آن کوچک و صورتی رنگ که بصورت یک چتر در انتهای ساقه ظاهر می شود .
سیر وپیاز رابطه ای نزدیک با هم دارند که شاید بدلیل بوی بد آنها می باشد .
در مصر قدیم برای مومیائی مدرگان و خوش طعم کردن غذاها بکار می رفته است . هومر شعر باستان در نوشته های خود از آن یاد برده است .
مردم در اروپا و اسپانیا از قبل از میلاد مسیح آنرا می شناختند و از آن استفاده می کردند .
بقراط پدر علم طب در نوشته های خود از خواص آن یاد کرده و یکی دیگر از دانشمندان قدیم 61 خاصیت مختلف برای سیر قائل شده است .

انواع سیر
1-سیر آمریکایی بنام Greole نامیده می شود . این نوع سیر دارای پوست سفید بوده و از انواع دیگر قوی تر است .
2-سیر تاهیتی که از بقیه درشت تر است و گاهی قطر آن به 8 سانتیمتر می رسد .
حضرت محمد (ص) برای سیر 70 خاصیت مختلف قائل شده اند و می فرمایند :
از سبزی سیر تا می توانید استفاده کنید زیرا سیر دوای هفتاد درد است اما آنکس که سیر وپیاز خورده به مسجد نیاید و به مردم نزدیک نشود .(به علت بوی بد دهان)

خواص داروئی:
طب قدیم ایران گرم و خشک است اسانس سیر که در اثر تقطیر سیر با بخار آب حاصل می شود برای تغییر طعم غذا مصرف می شود .
1)سیر بادشکن وضد عفونی کننده است .
2)خوردن سیر مصونیت بدن را در مقابل بیماریها افزایش می دهد .
3)سیر کرم کش است .
4)سیر محرک و تقویت کننده بدن است .
، برای درد گلو میتوانید یک حبه از سیر را رنده کرده و یک قاشق مربا خوری آبلیمو به آن اضافه نمایید سپس میل کنید، اگر این کار را چند بار انجام دهید برای درد گلو داروی مفیدی میباشد. سیر داروی سرماخوردگی و زکام است .
6)سیر اثر خوبی در معالجه سل دارد
7)سیر خون را رقیق می کند
8)سیر اثر خوبی در تنگی نفس دارد
9)خوردن مداوم سیر لقوه و رعشه را از بین می برد .
10)سیر چون گرم و خشک است بنابراین رطوبت معده را از بین می برد و دردهای مفاصل را خوب می کند.
11)سیر درمان کننده دردهای مفاصل ، سیاتیک و نقرس می باشد .
12)سیر برای تقویت نیروی جنسی و افزایش تولید اسپرم در اشخاص سرد مزاج بسیار مفید است .
13)آنهائی که قطره قطره ادرار می کنند باید حتما سیر بخورند تا بیماری آنها درمان شود .
14)سیر زخم های ریه و درد معده را از بین می برد .
15)سیر سنگ های کلیه را شکسته و خارج می سازد .
16)سیر را با زیره بپزید برای تقویت دندان مفید است .
17)مالیدن سیر پخته به دندان ، درد دندان را تسکین می دهد .
18)سیر را بسوزانید وبا عسل مخلوط کنید و ضمادی از آن درست کنید این ضماد برای رفع خون مدرگی زیر پلک چشم مفید است .
19)سیر بعلت مدر بودن برای رفع آب آوردن انساج مفید است .
20)برای از بین بردن میخچه کف پا از ضماد سیر استفاده کنید .
21)جهت رفع دردهای رماتیمسی و عصبی ضماد سیر بسیار موثر است .
22)جهت ضد عفونی کردن دستگاه تنفسی در هنگام بیماریهای مربوطه از شربت سیر استفاده کنید :
مقدر 100 گرم سیر را با 200 گرم آب و 200 گرم شکر یا قند مخلوط کرده و آنرا بجوشانید تا له شود . مقدر مصرف برای این منظور سه قاشق سوپخوری در روز است .
23)جدیدا در یکی از بیمارستان های آمریکا برای ضدعفونی کردن فضای بیمارستان از سیر استفاده میکنند .
24)پاستور پزشک معروف فرانسوی آزمایشات زیادی روی سیر انجام داد و اثر باکتری کشی سیر را تائید کرده است .
25)سیر ضد انعقاد و لخته شدن خون است .
26) در شوروی سیر بنام پنی سیلین معروف است و معمولا هنگامیکه آنفولانزا شیوع دارد، مصرف آن بالا می رود درچندسال پیش که آنفلوانزا شیوع پیدا کرد مردم شوروی 500 تن سیر مصرف کردند .
27)خوردن سیر سلولهای سرطانی را از بین می برد .
28)یکی از دانشمندان آمریکایی که در دانشگاه فلوریدا روی مرض ایدز تحققی می کند معتقد است که سیر روی مرض ایدز اثر مثبت دارد .
29)مصرف سیر مقدر کلسترول خون را پائین می آورد . مقدار LDH را کاهش می دهد . مقدر مصرف سیر برای این منظور 30 گرم در روز است . جالب است که با مصرف سیر در چند ماه اول مقدر کلسترول ممکن است بالا رود و این بدین علت است که کلسترول از داخل نسوج خارج شده و داخل خون می شود که از آنجا دفع گردد بعد از اینکه کلسترول بحالت نرمال رسید باید برای نگهداری آن روزی نصف سیر خام مصرف کرد . گ
30)خوردن سیر از سرطان جهاز هاضمه جلوگیری می کند .
31)چینی ها قرن هاست که برای پائین آوردن فشار خون از سیر استفاده می کنند

  
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری ; ساعت 9:13 ‎ق.ظ روز 1391/10/3
تگ ها : خواص درمانی سیر

 

 

سیر از منظر گیاه شناسی
نحوه استفاده : خوراکی
خواص : سیر Garlic
نام علمی Allium sativum

گیاه شناسی
سیر گیاهی است علفی و دائمی که ساقه آن تا ارتفاع 40 سانتیمتر نیز می رسد . قسمت زیر زمینی آن متورم و مرکب از 5 تا 12 قطعه و محصور در غشاهای نازک و ظریف برنگ خاکستری مایل به سفید می باشد . برگهای آن باریک و نواری شکل برنگ سب تیره و گلهای آن کوچک و صورتی رنگ که بصورت یک چتر در انتهای ساقه ظاهر می شود .
سیر وپیاز رابطه ای نزدیک با هم دارند که شاید بدلیل بوی بد آنها می باشد .
در مصر قدیم برای مومیائی مدرگان و خوش طعم کردن غذاها بکار می رفته است . هومر شعر باستان در نوشته های خود از آن یاد برده است .
مردم در اروپا و اسپانیا از قبل از میلاد مسیح آنرا می شناختند و از آن استفاده می کردند .
بقراط پدر علم طب در نوشته های خود از خواص آن یاد کرده و یکی دیگر از دانشمندان قدیم 61 خاصیت مختلف برای سیر قائل شده است .

انواع سیر
1-سیر آمریکایی بنام Greole نامیده می شود . این نوع سیر دارای پوست سفید بوده و از انواع دیگر قوی تر است .
2-سیر تاهیتی که از بقیه درشت تر است و گاهی قطر آن به 8 سانتیمتر می رسد .
حضرت محمد (ص) برای سیر 70 خاصیت مختلف قائل شده اند و می فرمایند :
از سبزی سیر تا می توانید استفاده کنید زیرا سیر دوای هفتاد درد است اما آنکس که سیر وپیاز خورده به مسجد نیاید و به مردم نزدیک نشود .(به علت بوی بد دهان)

خواص داروئی:
طب قدیم ایران گرم و خشک است اسانس سیر که در اثر تقطیر سیر با بخار آب حاصل می شود برای تغییر طعم غذا مصرف می شود .
1)سیر بادشکن وضد عفونی کننده است .
2)خوردن سیر مصونیت بدن را در مقابل بیماریها افزایش می دهد .
3)سیر کرم کش است .
4)سیر محرک و تقویت کننده بدن است .
، برای درد گلو میتوانید یک حبه از سیر را رنده کرده و یک قاشق مربا خوری آبلیمو به آن اضافه نمایید سپس میل کنید، اگر این کار را چند بار انجام دهید برای درد گلو داروی مفیدی میباشد. سیر داروی سرماخوردگی و زکام است .
6)سیر اثر خوبی در معالجه سل دارد
7)سیر خون را رقیق می کند
8)سیر اثر خوبی در تنگی نفس دارد
9)خوردن مداوم سیر لقوه و رعشه را از بین می برد .
10)سیر چون گرم و خشک است بنابراین رطوبت معده را از بین می برد و دردهای مفاصل را خوب می کند.
11)سیر درمان کننده دردهای مفاصل ، سیاتیک و نقرس می باشد .
12)سیر برای تقویت نیروی جنسی و افزایش تولید اسپرم در اشخاص سرد مزاج بسیار مفید است .
13)آنهائی که قطره قطره ادرار می کنند باید حتما سیر بخورند تا بیماری آنها درمان شود .
14)سیر زخم های ریه و درد معده را از بین می برد .
15)سیر سنگ های کلیه را شکسته و خارج می سازد .
16)سیر را با زیره بپزید برای تقویت دندان مفید است .
17)مالیدن سیر پخته به دندان ، درد دندان را تسکین می دهد .
18)سیر را بسوزانید وبا عسل مخلوط کنید و ضمادی از آن درست کنید این ضماد برای رفع خون مدرگی زیر پلک چشم مفید است .
19)سیر بعلت مدر بودن برای رفع آب آوردن انساج مفید است .
20)برای از بین بردن میخچه کف پا از ضماد سیر استفاده کنید .
21)جهت رفع دردهای رماتیمسی و عصبی ضماد سیر بسیار موثر است .
22)جهت ضد عفونی کردن دستگاه تنفسی در هنگام بیماریهای مربوطه از شربت سیر استفاده کنید :
مقدر 100 گرم سیر را با 200 گرم آب و 200 گرم شکر یا قند مخلوط کرده و آنرا بجوشانید تا له شود . مقدر مصرف برای این منظور سه قاشق سوپخوری در روز است .
23)جدیدا در یکی از بیمارستان های آمریکا برای ضدعفونی کردن فضای بیمارستان از سیر استفاده میکنند .
24)پاستور پزشک معروف فرانسوی آزمایشات زیادی روی سیر انجام داد و اثر باکتری کشی سیر را تائید کرده است .
25)سیر ضد انعقاد و لخته شدن خون است .
26) در شوروی سیر بنام پنی سیلین معروف است و معمولا هنگامیکه آنفولانزا شیوع دارد، مصرف آن بالا می رود درچندسال پیش که آنفلوانزا شیوع پیدا کرد مردم شوروی 500 تن سیر مصرف کردند .
27)خوردن سیر سلولهای سرطانی را از بین می برد .
28)یکی از دانشمندان آمریکایی که در دانشگاه فلوریدا روی مرض ایدز تحققی می کند معتقد است که سیر روی مرض ایدز اثر مثبت دارد .
29)مصرف سیر مقدر کلسترول خون را پائین می آورد . مقدار LDH را کاهش می دهد . مقدر مصرف سیر برای این منظور 30 گرم در روز است . جالب است که با مصرف سیر در چند ماه اول مقدر کلسترول ممکن است بالا رود و این بدین علت است که کلسترول از داخل نسوج خارج شده و داخل خون می شود که از آنجا دفع گردد بعد از اینکه کلسترول بحالت نرمال رسید باید برای نگهداری آن روزی نصف سیر خام مصرف کرد . گ
30)خوردن سیر از سرطان جهاز هاضمه جلوگیری می کند .
31)چینی ها قرن هاست که برای پائین آوردن فشار خون از سیر استفاده می کنند

  
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری ; ساعت 9:13 ‎ق.ظ روز 1391/10/3
تگ ها : خواص درمانی سیر

 

 

سیر از مدت‌ها پیش، برای کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است و بیشترین مورد استفاده آن در سال‌های اخیر برای موارد قلبی – عروقی و خاصیت ضد میکروبی آن بوده است.

ترکیبات سولفور شامل آلیسین، ظاهرات ترکیبات فعالی در ریشه پیاز گیاه سیر است. مطالعات نشان دهنده تاثیرات مهم اما علائم کاهش دهنده چربی و فعالیت ضد پلاکتی هستند. معمولا اثرات جانبی مصرف سیرخفیف و غیر متداول است.

سیر ظاهرا تاثیری بر متابولیسم داروها ندارد، اما بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می‌کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند. از این رو افرادی که جراحی می‌کنند باید ‌7 تا ‌10 روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری کنند چرا که سیر زمان خونریزی را طولانی‌تر می‌کند.

سیر هزاران سال برای اهداف پزشکی مورد استفاده داشته است. این گیاه حداقل ‌3000 سال در طب چین کاربرد داشته است.

مصریان، بابلی‌ها، یونانی‌ها و رومی‌ها از سیر برای موارد شفابخش استفاده می‌کرده‌اند. در جنگ‌های جهانی اول و دوم نیز از سیر بعنوان ماده ضد عفونی کننده برای پیشگیری از قانقاریا استفاده می‌شود.

در طول تاریخ، سیر در سرتاسر دنیا برای درمان ناراحتی‌های مختلف شامل فشار خون بالا، عفونت‌ها و مارگزیدگی‌ها استفاده شده و برخی فرهنگ‌ها از آن برای دفع ارواح شیطانی استفاده می‌کردند.

در حال حاضر از سیر برای کاهش میزان کلسترول و کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی – عروقی و نیز برای بهره مندی از خواص ضد میکروبی آن استفاده می‌شود.

پیاز ریشه گیاه سیر مصرف پزشکی دارد. از آن می‌توان به صورت تازه، خشک و یا روغن گرفته شده استفاده کرد. از آنجا که برخی ترکیبات مفید در این گیاه در اثر حرارت دیده غیر فعال می‌شوند، لذا سیر پخته قدرت طبی کمتری دارد.

سیر تاکنون در سطح وسیعی در آزمایش‌های بالینی بر روی حیوانات و انسان و در لوله آزمایش و در بررسی‌های اپیدمیولوژیک برای خواص چندگانه پزشکی آن مورد مطالعه قرار گرفته است. کیفیت آزمایش‌ها بر روی انسان متفاوت بوده است که مقایسه را در آزمایش‌های مختلف دشوار کرده است.

در بسیاری از آزمایش‌های کلینیکی متنوع و اتفاقی تاثیرات سیر برروی سطح لیپید (چربی) مطالعه شده است.

در آزمایشاتی در سال‌های ‌1993 تا ‌1994 صورت گرفت، مشخص شد که مصرف سیر در کاهش سطح کلسترول خون نقش اساسی دارد. بر اساس توصیه‌های مهم کلینیکی، به بیماران گفته می‌شود که سیر تاثیر خفیف و کوتاه مدت در کاهش چربی خون دارد.

بیمارانی که سابقه ابتلا به بیماری ترومبوس (تشکیل لخته خونی در عروق یا قلب) را دارند باید بدانند که سیر می‌تواند تاثیر اندک اما مهم به روی تجمع پلاکت‌ها داشته باشد. به علاوه باید به بیماران توصیه شود که این گیاه خاصیت کاهش خطر ابتلا به سرطان بویژه سرطان معده و روده را دارد.

  
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری ; ساعت 9:12 ‎ق.ظ روز 1391/10/3
تگ ها : خواص درمانی سیر

 

 

برای از بین بردن هر نوع عفونت،نخوردن غذای پخته و خوردن سیر مفید است.

- خوردن سیر به میزان زیاد، ایجاد هپاتیت و بیماریهای کبدی می‎نماید.

- خوردن سیر باعث رفع عفونت و عدم ابتلا به عفونت می‎شود و از آن بجای آنتی‎بیوتیک استفاده نمایید.

- خوردن سیر به همراه غذای گرم باعث بالا رفتن فشار خون می‎شود.

- خوردن سیر به همراه غذای سرد، مانند برنج از شب مانده، باعث پائین رفتن فشار خون می‎شود.

- استفاده از سیر داغ، برای بدن مضر است و باعث بوی بد دهان می‎شود.

- از سیر به عنوان طعم دهنده و عطر دهنده به غذای خام استفاده می‎شود و اشتها آور است.

- کسانی که طحال خود را درآورده‎اند، اگر از غذاهای ممنوعه پرهیز نمایند و روزانه 2 تا 3 حبه سیر بخورند، مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد

  
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری ; ساعت 11:31 ‎ق.ظ روز 1390/7/25
تگ ها : خواص درمانی سیر

 

 

خواص درمانی سیر
سیر گیاهی است دو ساله با پیازی مرکب از پیازچه و ساقة راست که در انتهایی آن گلی چتری که شامل چندین پیازچه است ، قرار دارد. این گیاه از قدیم الایام به عنوان یکی از گیاهان مهم دارویی وچاشنی غذایی کشت می شده است. نام علمی آن Allium sativum است و به آن Garlic هم می گویند. امروزه در سراسر جهان به عنوان یکی از گیاهان دارویی مشهور به کار برده می شود.
تا سال 1996 ، حداقل 1808 مورد مطالعة علمی از جنبه های مختلف شیمیایی ، فارماکولوژی ، بالینی و اپیدمیولوژیکی بر روی سیر انجام شده است. مطالعات فارماکولوژی و بالین بر روی سیر در زمینه اثرات ضد میکروبی ، اثرات ضد سرطان ، کاهش میزان قند خون ، تحریک سیستم ایمنی ، اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی انجام شده اند. در حوزة اثرات قلبی ـ عروقی سیر مطالعات انجام شده شامل بررسی میزان چربی های خون ، انعقاد و جریان خون ، تجمع پلاکتی و آتروسکلروز بوده است. بیشترین مطالعات بر روی سیر در زمینه اثرات آن در تنظیم چربی های سرمی بوده است . مطالعات نشان دادهاند که سیر ،کلسترول تام (TC) و به ویژه نوع LDL را کاهش می دهد. در مطالعاتی که بر روی اثرات سیر بر میزان TC انجام شده است. متوسط کاهش کلسترول سرمی 6/10 درصد بوده است که طی درمان به مدت 3 هفته تا 3 ماه روزانه با نیمی یا یک پرسیر حاصل شده است. در این مطالعات متوسط میزان کاهش تری گلیسرید 3/10 بوده است.
در مطالعه ایی که بر روی مقایسة اثرات سیر در کاهش چربی های خون انجام شده ، نشان داده شده است که سیر در مقایسه با دارونما ، رژیم غذایی عادی از سیر و بنزوفیبرات ، اثر قابل توجهی در کاهش کلسترول و تری گلیسرید داشته است. علاوه بر این مشاهده شده است که در مصرف سیر میزان HDL هم به میزان قابل ملاحظه ای بالاتر رفته است.
سیر میزان گلوکز خون را پایین می آورد و فشار سیستولی و دیاستولی خون را کاهش می دهد. اثرات ضد میکروبی ، ضد سرطان ،آنتی اکسیدان و تنظیم سیستم ایمنی هم از سیر دیده شده است.
سیر جلوی تجمع پلاکتی را می گیرد و در بیماری های آتروسکلروز نقش پیشگیری کننده و احتمالا درمانی دارد.
در مورد اثرات ضد سرطان سیر ، مطالعات اپیدمیولوژیکی گسترده نشان داده اند که گارلیک و دیگر اعضاء گونه Allium می توانند باعث کاهش بروز انواع خاصی از سرطان ، از جمله سرطان معده گردند.
چینی ها اعتقاد دارند که اثرات ضد سرطان سیر به واسطة مهار تشکیل ترکیبات نیتروز و کارسینوژن است. گرید فارماکوپه ای U.S. برای سیر این است که بالب های خشک یا تازة آن نباید کمتر از 5/0 درصد alliin داشته باشد که به روش کروماتوگرافی مایع انداززه گیری شده باشد و بر پایة وزن خشک محاسبه گردد. تشخیص های گیاه شناسی باید در کنار آزمون های میکروسکپی ، ماکروسکپی و کروماتوگرافی نازک لایه ( TLD) هم انجام گیرد. پودر سیر USP گارلیکی است که بریده ، فریز و یا خشک شده و سپس پودر شده است. این پودر نباید کمتر از 3/0 درصد alliin داشته باشد. تفاوت در مقادیر a lliin به واسطة عملیات پودر کردن است که سبب کاهش میزان آن می شود.سیر حاوی مقادی زیادی از ترکیبات مختلف است ولی به نظر می رسد که فقط تیوسولفینات ها (alliin) فعالیت قابل توجهی داشته باشند. Alliin مادة اصلی ضد میکروبی و دارای اثرات کاهندگی کلسترول خون در گارلیک است. احتمالا اثرات آنتی اکسیدانی و آنتی ترومبوتیک سیر هم با واسطه این ترکیبات بروز می کند. اثرات ضد سرطانی سیر هم به واسطة نقش مشترک alliin و دیگر ترکیبات اعمال می گردد.
سیر در حدود 1 درصد alliin دارد که در حضور آنزیم alliinase به allicin تبدیل می گردد. تحقیقات فارماکولوژیکی نشان دادهاند که تیوسولفینات ها (allicin) به دام اندازنده های رادیکال های آزادند و باعث مهار پراکسیداسیون لیپیدی ، مهار تجمع پلاکتی ، تحریک فیبرینولیز و کاهش میزان چربی های خون می گردند.
بالب های گارلیک حاوی در حدود 65 درصد آب ، 28 درصد کربوهیدرات ( به طور عمده fructans ) ، 3/2 درصد ترکیبات ارگانوسولفور ، 2 درصد پروتئین ( به طور عمده alliinase) ، 2/1
درصد آمینو اسیدهای آزاد ( غالبا arginine ) ، 5/1 درصد فیبر ، 5/1 درصد لیپید و مقادیر بسیار کمی اسیدفیتیک ( 08/0 درصد ) ، ساپونین ها ( 07/0 درصد ) و b – sitosterol ( 0015/0 درصد ) می باشند.
عمده ترین ترکیبات راگانوسولفور در سیر عبارتند از :
s – ( + ) – alkyl – L – cysteine sulfoxides
isoalliin
Cycloalliin
G – L – glutamyl – s – alkyl – cysteines
طی عملیاتی مانند خرد کردن ، جویدن و آسیاب کردن ، سلول ها می شکنند و آنزیم alliinase در مجاورت alliin قرار می گیرد و به سرعن آن را تبدیل به allylsulphenic acid می کند. مرحلة بعدی در این تبدیل ، تشکیل آلیسین است. هر 1 میلی گرم alliin باعث تولید 458/0 میلی گرم allicin می شود آلیسین مهمترین پیش ساز ترکیبات تغییر یافته بعدی است که در روغن های تجاری سیر دیده می شود.
بر پایه مطالعات شیمی ، ماندن سیر برای تولید عصارة بدون بوی آن ، باعث کاهش محتوای همه ترکیبات سولفور آن می شود.
بر پایه مطالعات بالینی ، ESCOP موارد زیر را برای کاربرد سیر مورد تایید قرار داده است :
پیشگیری از آتروسکلروز
درمان مقادیر بالا رفته چربی خون که اغلب به واسطه رژیم غذایی ایجاد شده اند.
بهبود وضعیت جریان خون در بیماری های عروقی.
البته به طور سنتی از گارلیک برای رهایی از سرفه ، سرماخوردگی و رینیت هم استفاده می شود ول یمدارکیی علمی در جهت حمایت از اثرات مثبت آن در این زمینه وجود ندارد.
WHO هم در مورد کاربرد سیر متذکر شده است که سیر می تواند به عنوان یک عامل کمکی در درمان هیپرلیپید ، پیشگیری از آتروسکلروز وابسته به افزایش سن و هیپرتانسیون خفیف مورد استفاده قرار گیرد.
سیر مورد منع مصرف شناخته شده ای ندارد. بعضی منابع متذکر شده اند که گارلیک نباید پیش از جراحی مورد استفاده قرار گیرد زیرا ممکن است که زمان خونریزی را افزایش دهد. WHO هم تاکید کرده است که گارلیک در افرادی که سابقه آلرژی نسبت به سیر داشته اند منع مصرف دارد.
مصرف سیر باعث افزایش اثرات ضد انعقادی وارفارین می گردد. از این رو WHO توصیه کرده
است که بیمارانی که از وارفارین استفاده م یکنند باید به مصرف هم زمان سیر و اثرات آن توجه داشته باشند. زیرا در بیمارانی که از سیر و وارفارین به طور هم زمان استفاده می کرده اند ، زمان تشکیل لختة خونی به 2 برابر رسیده است




تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 5:45 عصر | نویسنده : مهدی یزدانی زازرانی | نظر

 


نکاتی قابل توجه در مورد سیر:

1- چون خواص اصلی سیر مربوط به مواد گوگردی آن است که در حرارت کم تبخیر می شوند، اثرات دارویی سیر پخته وسرخ شده (به خصوص هر چه بیشتر حرارت ببیند)به مراتب کمتر از سیر خام است.
2- با توجه به مواد گوگردی موجود در سیر ترشی ،این محصول قطعا خواص سیر را خواهد داشت ولی تغییرات آن با گذشت زمان و یا عوامل دیگر مورد مطالعه قرار نگرفته است.
3- چون مواد موثر در سیر در اثر له شدن سیر آزاد شده و تحولاتی در فرمول و اثرآن ایجاد می شود ،لذا خوردن سیر به صورت حبه (بلعیدن به صورت حبه یا قطعات درشت)تاثیر چندانی نسبت به سیر جویده وله شده نخواهد داشت و به همان حال دفع می شود.
4- سیر نواحی مختلف دارای مقادیر مختلفی از مواد مؤثر می باشد که اکثر آنها مورد تجزیه دقیق قرار نگرفته اند .ولی می توان گفت هر چه بوی سیر بیشتر باشد مواد گوگردی آن بیشتر و اثرات آن به مراتب قوی تر است .
5- پودر سیردر صورتی که خیلی کهنه نباشد دارای خواصی مشابه سیر تازه است.
6- خواص سیر تازه که اکثرأ همراه با سبزی خوراکی روزانه به بازار عرضه می شود تا حدی شبیه به سیر (سیر حبه )است.
7- با توجه به این که بوی سیر که از دهان استشمام می شود مربوط به دفع مواد گوگردی آن از طریق ریه است،لذا ماده مؤثری که بتواند از این بو جلوگیری کند وجود ندارد. تنها بعضی از مواد خوشبو کننده دهان ممکن است تا حد کمی تاثیر گذار باشد.
8- یکی از موادی که به میزان کم باعث کاهش بوی سیر از دهان می شود ،برگ جعفری تازه به صورت خوراکی است.

  
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری ; ساعت 9:17 ‎ق.ظ روز 1391/10/3

 

سیر یک گیاه علفی دوساله و چند ساله است که از خواص دارویی زیادی برخوردار است از جمله مهمترین آنها تاثیر این گیاه در رفع گرفتگی عضلانی است.

سیر در کاهش فشار خون و افزایش گلبول سفید خون موثر است. تحقیقات پزشکی نشان داده است که سیر می‌تواند بسیاری از انواع باکتریها، برخی از ویروسها، عفونتهای قارچی و حتی انگلهای روده‌ای را از بین ببرد. سیر همچنین بطور سنتی جهت درمان برونشیت مزمن، سرماخوردگی، سیاه‌سرفه و آسم ناشی از برونشیت مصرف می‌شود

  
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری ; ساعت 9:16 ‎ق.ظ روز 1391/10/3

 

پزشکان متخصص تغذیه معتقدند؛سیر برای بیماران مبتلا به مرض قند (دیابت) اثر شفابخش داشته و قند خون را می‌کاهد.
سیر همچنین اثر سمی نیکوتین حاصل از دود سیگار را برطرف می‌کند.چنانچه معتادین به سیگار،به علت نیکوتین دچار ناراحتی‌های هاضمه و قلب شده باشند،با مصرف سیر احساس بهبود می‌کنند.اگر جوشانده سیر و روغن (مانند مورد قبل) را در محل دردهای مفاصل و قولنج بمالند، درد و ناراحتی را تسکین خواهد داد.سیر خرد شده حاوی اسانس گوگردی و بوی تندی دارد که برای دستگاه گوارش خاصیت آنتی‌بیوتیکی (ضد میکربی) دارد.اسانس فرار آن در تمام بدن پراکنده می‌شود و از راه ریه و پوست دفع می‌گردد.سیر،یک محرک پوستی است و به عنوان خلط ‌آور در التهاب مخاط ریه‌ها مصرف می‌شود.به علت بوی نامطبوع سیر بهتر است به طور کامل آن را خرد و در شیر حل کنید.این محلول برای درمان فشار خون بالا،تصلب شرایین، ناراحتی‌های گوارشی،(اسهال و اتساع روده) و التهاب مخاط ریه‌ها مفید است.
سیر باعث کم کردن چربی خون؛بخصوص کلسترول،پایین ‌آورنده فشار خون بالا،محرک دستگاه ایمنی بدن،ضد باکتری،قارچ و انگل‌های روده‌ای،ضد سرطان،خلط ‌آور،ضد اسهال‌،ضد سل ریوی،ضد آماس کبد، تسکین دردهای قلبی ‌و درمان زگیل و واریس است.معمولا اثرات جانبی مصرف سیر خفیف و غیر متداول است،ولی با زیاده‌روی در مصرف آن و در موارد خاصی مضر است.سیر تاثیری بر متابولیسم داروها ندارد،اما بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین استفاده می‌‌کنند،باید در مصرف سیر احتیاط کنند، زیرا سیر مانع از انعقاد خون می‌شود.‌از این‌رو افرادی که جراحی می‌‌کنند،باید 7 تا 10 روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری کنند،زیرا خونریزی را ‌طولانی‌‌تر می‌‌کند. ‌گفتنی است زیاده ‌روی در مصرف سیر،موجب سر درد و ضعف بینایی می‌شود.

  
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری ; ساعت 9:15 ‎ق.ظ روز 1391/10/3

 

سیر گیاهی است دو ساله با پیازی مرکب از پیازچه و ساقه? راست که در انتهایی آن گلی چتری که شامل چندین پیازچه است ، قرار دارد. این گیاه از قدیم الایام به عنوان یکی از گیاهان مهم دارویی وچاشنی غذایی کشت می شده است. نام علمی آن Allium sativum است و به آن Garlic هم می گویند. امروزه در سراسر جهان به عنوان یکی از گیاهان دارویی مشهور به کار برده می شود.
تا سال 1996 ، حداقل 1808 مورد مطالعه? علمی از جنبه های مختلف شیمیایی ، فارماکولوژی ، بالینی و اپیدمیولوژیکی بر روی سیر انجام شده است. مطالعات فارماکولوژی و بالین بر روی سیر در زمینه اثرات ضد میکروبی ، اثرات ضد سرطان ، کاهش میزان قند خون ، تحریک سیستم ایمنی ، اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی انجام شده اند. در حوزه? اثرات قلبی ـ عروقی سیر مطالعات انجام شده شامل بررسی میزان چربی های خون ، انعقاد و جریان خون ، تجمع پلاکتی و آتروسکلروز بوده است. بیشترین مطالعات بر روی سیر در زمینه اثرات آن در تنظیم چربی های سرمی بوده است . مطالعات نشان دادهاند که سیر ،کلسترول تام (TC) و به ویژه نوع LDL را کاهش می دهد. در مطالعاتی که بر روی اثرات سیر بر میزان TC انجام شده است. متوسط کاهش کلسترول سرمی 6/10 درصد بوده است که طی درمان به مدت 3 هفته تا 3 ماه روزانه با نیمی یا یک پرسیر حاصل شده است. در این مطالعات متوسط میزان کاهش تری گلیسرید 3/10 بوده است.
در مططالعه ایی که بر روی مقایسه? اثرات سیر در کاهش چربی های خون انجام شده ، نشان داده شده است که سیر در مقایسه با دارونما ، رژیم غذایی عادی از سیر و بنزوفیبرات ، اثر قابل توجهی در کاهش کلسترول و تری گلیسرید داشته است. علاوه بر این مشاهده شده است که در مصرف سیر میزان HDL هم به میزان قابل ملاحظه ای بالاتر رفته است.
سیر میزان گلوکز خون را پایین می آورد و فشار سیستولی و دیاستولی خون را کاهش می دهد. اثرات ضد میکروبی ، ضد سرطان ،آنتی اکسیدان و تنظیم سیستم ایمنی هم از سیر دیده شده است.
سیر جلوی تجمع پلاکتی را می گیرد و در بیماری های آتروسکلروز نقش پیشگیری کننده و احتمالا درمانی دارد.
در مورد اثرات ضد سرطان سیر ، مطالعات اپیدمیولوژیکی گسترده نشان داده اند که گارلیک و دیگر اعضاء گونه Allium می توانند باعث کاهش بروز انواع خاصی از سرطان ، از جمله سرطان معده گردند.
چینی ها اعتقاد دارند که اثرات ضد سرطان سیر به واسطه? مهار تشکیل ترکیبات نیتروز و کارسینوژن است. گرید فارماکوپه ای U.S. برای سیر این است که بالب های خشک یا تازه? آن نباید کمتر از 5/0 درصد alliin داشته باشد که به روش کروماتوگرافی مایع انداززه گیری شده باشد و بر پایه? وزن خشک محاسبه گردد. تشخیص های گیاه شناسی باید در کنار آزمون های میکروسکپی ، ماکروسکپی و کروماتوگرافی نازک لایه ( TLD) هم انجام گیرد. پودر سیر USP گارلیکی است که بریده ، فریز و یا خشک شده و سپس پودر شده است. این پودر نباید کمتر از 3/0 درصد alliin داشته باشد. تفاوت در مقادیر a lliin به واسطه? عملیات پودر کردن است که سبب کاهش میزان آن می شود.سیر حاوی مقادی زیادی از ترکیبات مختلف است ولی به نظر می رسد که فقط تیوسولفینات ها (alliin) فعالیت قابل توجهی داشته باشند. Alliin ماده? اصلی ضد میکروبی و دارای اثرات کاهندگی کلسترول خون در گارلیک است. احتمالا اثرات آنتی اکسیدانی و آنتی ترومبوتیک سیر هم با واسطه این ترکیبات بروز می کند. اثرات ضد سرطانی سیر هم به واسطه? نقش مشترک alliin و دیگر ترکیبات اعمال می گردد.
سیر در حدود 1 درصد alliin دارد که در حضور آنزیم alliinase به allicin تبدیل می گردد. تحقیقات فارماکولوژیکی نشان دادهاند که تیوسولفینات ها (allicin) به دام اندازنده های رادیکال های آزادند و باعث مهار پراکسیداسیون لیپیدی ، مهار تجمع پلاکتی ، تحریک فیبرینولیز و کاهش میزان چربی های خون می گردند.
بالب های گارلیک حاوی در حدود 65 درصد آب ، 28 درصد کربوهیدرات ( به طور عمده fructans ) ، 3/2 درصد ترکیبات ارگانوسولفور ، 2 درصد پروتئین ( به طور عمده alliinase) ، 2/1
درصد آمینو اسیدهای آزاد ( غالبا arginine ) ، 5/1 درصد فیبر ، 5/1 درصد لیپید و مقادیر بسیار کمی اسیدفیتیک ( 08/0 درصد ) ، ساپونین ها ( 07/0 درصد ) و b – sitosterol ( 0015/0 درصد ) می باشند.
عمده ترین ترکیبات راگانوسولفور در سیر عبارتند از :

isoalliin
Cycloalliin
G – L – glutamyl – s – alkyl – cysteines
طی عملیاتی مانند خرد کردن ، جویدن و آسیاب کردن ، سلول ها می شکنند و آنزیم alliinase در مجاورت alliin قرار می گیرد و به سرعن آن را تبدیل به allylsulphenic acid می کند. مرحله? بعدی در این تبدیل ، تشکیل آلیسین است. هر 1 میلی گرم alliin باعث تولید 458/0 میلی گرم allicin می شود آلیسین مهمترین پیش ساز ترکیبات تغییر یافته بعدی است که در روغن های تجاری سیر دیده می شود.
بر پایه مطالعات شیمی ، ماندن سیر برای تولید عصاره? بدون بوی آن ، باعث کاهش محتوای همه ترکیبات سولفور آن می شود.
بر پایه مطالعات بالینی ، ESCOP موارد زیر را برای کاربرد سیر مورد تایید قرار داده است :
پیشگیری از آتروسکلروز
درمان مقادیر بالا رفته چربی خون که اغلب به واسطه رژیم غذایی ایجاد شده اند.
بهبود وضعیت جریان خون در بیماری های عروقی.
البته به طور سنتی از گارلیک برای رهایی از سرفه ، سرماخوردگی و رینیت هم استفاده می شود ول یمدارکیی علمی در جهت حمایت از اثرات مثبت آن در این زمینه وجود ندارد.

سیر مورد منع مصرف شناخته شده ای ندارد. بعضی منابع متذکر شده اند که گارلیک نباید پیش از جراحی مورد استفاده قرار گیرد زیرا ممکن است که زمان خونریزی را افزایش دهد. WHO هم تاکید کرده است که گارلیک در افرادی که سابقه آلرژی نسبت به سیر داشته اند منع مصرف دارد.
مصرف سیر باعث افزایش اثرات ضد انعقادی وارفارین می گردد. از این رو WHO توصیه کرده
است که بیمارانی که از وارفارین استفاده م یکنند باید به مصرف هم زمان سیر و اثرات آن توجه داشته باشند. زیرا در بیمارانی که از سیر و وارفارین به طور هم زمان استفاده می کرده اند ، زمان تشکیل لخته? خونی به 2 برابر رسیده است. s – ( + ) – alkyl – L – cysteine sulfoxides WHO هم در مورد کاربرد سیر متذکر شده است که سیر می تواند به عنوان یک عامل کمکی در درمان هیپرلیپید ، پیشگیری از آتروسکلروز وابسته به افزایش سن و هیپرتانسیون خفیف مورد استفاده قرار گیرد.




تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 5:44 عصر | نویسنده : مهدی یزدانی زازرانی | نظر

  • paper | فروش لینک | فروش بک لینک