سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میکده جنون-نوای مداحان اصفهان

یکی از گیاهان نام آشنا برای ایرانی‌ها، اسپند است. دانه این گیاه در خانه سوزانده می‌شود و دود غلیظ آن برای ضدعفونی هوا، دور کننده حشرات، خوشبوکننده فضا و به باور برخی حتی خنثی کردن چشم‌زخم و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسپند

علاوه بر تمام این موارد، در آسیا از دانه‌های اسپند به عنوان ضدانگل، کرم‌کش و کشنده آمیب استفاده می‌کنند.

اسپند در سایر کشورها نیز طرفدار دارد؛ مردم یونان از اسپند به عنوان قاعده‌آور، کرم‌کش، مسکن و خواب‌آور استفاده می‌کنند.

در گذشته در هند برای سفلیس و در آفریقا نیز برای تب از اسپند استفاده می‌کردند، گرچه مصرف خوراکی این گیاه می‌تواند مسموم‌کننده باشد، اما بعضی از افراد محلی در این کشورها هنوز از آن برای درمان آسم، کولیک، تب، سنگ‌های صفراوی، سکسکه، زردی، مالاریا، دردهای عصبی، پارکینسون، افتادگی رحم، روماتیسم و بیماری‌های ادراری تناسلی استفاده می‌کنند.

اسپند

 

اسپند برای افراد گرم مزاج مضر است و اگر افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، حتی مقادیر کمی از آن را بخورند دچار مشکل خواهند شد.

اگر جوشانده اسپند را صاف‌کرده با عسل و روغن کنجد بنوشید، به شدت حالت تهوع ایجاد می‌کند.

این گیاه در افراد گرم مزاج باعث سردرد و حالت تهوع می‌شود.

 

 

اسپند

عوارض جانبی

معمولاً از گیاه اسپند بیشتر به عنوان خوشبوکننده هوا استفاده می‌شود و شکل خوراکی آن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که مصرف ناصحیح آن باعث عوارضی چون تشنج، تهوع، سکسکه، ترشح بیش از حد بزاق و تضعیف سیستم اعصاب مرکزی می‌شود.

سمی بودن این گیاه به اندازه‌ای است که حتی حیوانات هم با مصرف آن دچار مسمومیت می‌شوند و مواردی از مرگ و میر حیوانات نیز گزارش شده است.

در قدیم برای کاهش تأثیر میزان سم گیاه اسپند آن را چند بار در آب خیس می‌کردند.

 




تاریخ : شنبه 92/5/26 | 9:15 عصر | نویسنده : مهدی یزدانی زازرانی | نظر

میهن استار: فلفل دلمه ای، دارنده مدال سبزی خیلی خیلی خوش رنگ، خواص بسیار زیادی دارد. علاوه بر تمام اینها خوشمزه هم هست. فلفل دلمه را چه بپزید، چه خام در سالاد خرد کنید و یا در کنار غذا قرار دهید، چه به صورت عصاره، خشک شده و پودر آن را استفاده کنید، در تمام این ها نقش پر رنگی در سلامت شما ایفا می کند.

 

فلفل دلمه ای و خواص عجیب آن

 

در تصویر زیر چند نکته مهم در مورد فلفل دلمه ای که دونستنش در زندگی روزمره به شما کمک می کند را نشان می دهد . سایز این عکس هم برای پرینت گرفتن و هم برای استفاده به عنوان کاغذ دیواری دسکتاپ کامپیوترتان مناسب است .




تاریخ : شنبه 92/5/26 | 9:11 عصر | نویسنده : مهدی یزدانی زازرانی | نظر

آشنایی با خواص فلفل دلمه‌ای

تغذیه > آشنایی با خواص خوراکی‌ها- فلفل دلمه‌ای خواص درمانی زیادی دارد و پزشکان مصرف این ماده خوراکی با رنگ‌های تند زرد، قرمز و سبز را توصیه می‌کنند.

فلفل دلمه‌ای منبعی غنی از ویتامین A  و C است که هر دو آنتی‌اکسیدانت‌‌هایی قوی به شمار می آیند که موجب کاهش  ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

همچنین فلفل دلمه‌ای، حاوی ویتامین B6 و  اسید فولیک است که در رفع گرفتگی رگ‌ها ی بیماری قلبی و  دیابتی تاثیرگذار است. فیبر موجود در فلفل دلمه‌ای می‌تواند کلسترول را که عامل دیگری برای ابتلا به حمله قلبی و سکته است، کاهش دهد.

گفتنی است در 100 گرم فلفل دلمه‌ای قرمز یا سبز به ترتیب 140 و 120 میلی گرم ویتامین C و مقدار قابل توجهی بتاکاروتین وجود دارد.

همچنین ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای  آن را به درمانی برای سرماخوردگی تبدیل کرده است.

مصرف مرتب فلفل دلمه‌ای در رژیم غذایی، شدت و طول دوران سرماخوردگی را کاهش می‌دهد




تاریخ : شنبه 92/5/26 | 9:10 عصر | نویسنده : مهدی یزدانی زازرانی | نظر

از خواص فلفل دلمه ای; مسکن طبیعی و معجون رشد مو

 


از خواص فلفل دلمه ای; مسکن طبیعی و معجون رشد مو

فلفل دلمه ای هزاران سال است که در رژیم غذایی انسان وجود دارد و در رنگ های مختلف قرمز، زرد و سبز موجود است. به گزارش ایسنا، این سبزی خوش عطر و طعم خواص درمانی بسیاری دارد. خوردن فلفل دلمه ای به شفافیت و پاکسازی پوست و پیشگیری از بثورات و لکه های پوستی کمک می کند. هم چنین این سبزی منبع مهمی از ویتامینA است که برای سلامت چشم ها مفید بوده و از بروز بیماریهای چشمی پیشگیری می کند. فلفل دلمه ای حاوی ترکیباتی موسوم به کاسپایسین است که از فعالیت مواد سرطان زا جلوگیری می کند و مانع از چسبیدن آنها به مولکول وراثتی دی ان آ می شود. کاسپایسین هم چنین مانع از انتقال درد از پوست به نخاع شده و از بروز احساس درد جلوگیری می کند. هم چنین به درمان بیماریهای مرتبط با درد کمک می کند. مصرف فلفل دلمه ای سرعت سوخت و ساز را در بدن بالا می برد و به درمان بیماری های مرتبط با درد کمک می کند. به این ترتیب فلفل دلمه ای امکان افزایش وزن ناشی از مصرف رژیم غذایی پرچرب را کاهش می دهد. این سبزی برای کمک به هضم غذا مفید است و به عنوان یک محرک قلب و عروق، فشار خون را تنظیم می کند و همچنین در کاهش کلسترول بد و چربی تری گلیسیرید در بدن نقش قابل ملاحظه ای دارد. عصاره فلفل دلمه ای یکی از بهترین محصولات برای تقویت رشد موهاست. این عصاره از ریزش مو جلوگیری می کند و تارهای مو را پرتر و ضخیم تر نگه می دارد. اما از آنجا که طبیعت فلفلی و سوزاننده دارد باید در استفاده از آن احتیاط کرد.

 

گردآوری و تنظیم:گروه سلامت پرشین پرشیا

www.persianpersia.com/health

 

روزنامه مردم سالاری :منبع

 

مطالب پیشنهادی:

   گزهای هوس انگیز

   نقش ویتامین ها در سلامت پوست و مو

   کاربرد های درمانی و زیبائی خردل




تاریخ : شنبه 92/5/26 | 9:8 عصر | نویسنده : مهدی یزدانی زازرانی | نظر

تمام انواع فلفل از گروه سبزیجات هستند و این دسته از سبزی ها از فلفل سبز دلمه ای گرفته تا فلفل تند قرمز همگی در یک گروه غذایی جای می گیرند و تقریبا دارای خواص مفید بسیاری برای بدن هستند. تحقیقات ارائه شده در نشریه بیریتیش مدیکال نشان می دهد که هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح، در آمریکای جنوبی و مرکزی از این سبزی به عنوان چاشنی در غذاها استفاده می شد. پژوهشگران می گویند؛ این ماده غذایی یکی از منابع سرشار ویتامین ث و کاروتن ها است. متخصصان از مدتها پیش معتقدند که از این سبزی خوراکی می توان برای افزایش جریان خون، تحریک سیستم عصبی، افزایش اشتها و رهایی از سوءهاضمه استفاده کرد. حتی بسیاری از محققان و متخصصان طب سنتی در چین توصیه می کنند که زنان برای تسکین دردهای ناشی از دوره عادت ماهانه می توانند از فلفل استفاده کنند. نوعی از این سبزی به نام فلفل دلمه ای به رنگ های سبز، نارنجی، زرد و قرمز وجود دارند که اصلا تند نیستند و ما اغلب آنها را با غذا یا در سالاد استفاده می کنیم. مطالعات نشان می دهد؛ کاپسیسین ماده ای در فلفل است که سبب گرم بودن این گیاه می شود. هر چند که فلفل گیاهی گرم است، اما کاپسیسین موجود در آن سبب کاهش درجه حرارت بدن شده که یکی از دلایل اصلی تمایل مردم مناطق آب و هوای گرم به مصرف زیاد فلفل محسوب می شود. تحقیقات نشان داده است که کاپسیسین به عنوان فعال ترین عنصر موجود در فلفل، سبب کاهش میزان کلسترول خون و کاهش شدت سیگنال های درد در بدن می شود. این ماده همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که سلول های شما را از آسیب مولکول های رادیکال آزاد محافظت می کند و درعین حال خاصیت ضد باکتریایی نیز دارد. به گزارش ایسنا، این ماده به بسیاری از خواص درمانی فلفل کمک می کند و سیستم قلبی عروقی را تحریک و سیستم هاضمه را تقویت کرده و درد موجود روی پوست یا مفاصل بدن را تسکین بخشیده و برای مثانه به عنوان داروی ضد احتقان و ضد باکتری موثر است. به گفته محققان، فلفل میزان کلسترول خون را پایین می آورد که این امر باعث کاهش فشارخون نیز می شود. این گیاه همچنین از انعقاد خون در رگ ها جلوگیری می کند و این خواص فلفل به پیشگیری از بیماری های قلبی نظیر آرترواسکلروز (سخت شدن رگ ها) کمک فراوانی می کند. هر چند فلفل سبب سوزش زبان می شود، اما این گیاه واقعا مسکنی قوی است. این گیاه ابتدا سبب تحریک درد می شود، اما بعد از مدتی شدت علایم درد را در بدن کاهش می دهد. کاپسیسین موجود در فلفل نه تنها درد آرتروز و آرتریت روماتوئید را تسکین می دهد، بلکه هنگام استفاده به شکل موضعی، میزان ورم ناشی از این بیماری ها را کاهش می دهد. فلفل با تحریک ترشح آنزیم های گوارشی در معده و نابودی باکتریهایی که می توانند عامل عفونت باشند، قدرت هضم را تقویت می کند. خاصیت ضد باکتری فلفل همچنین از بروز اسهال ناشی از عفونت جلوگیری می کند. پژوهشگران تاکید می کنند؛ این گیاه به عنوان داروی ضد احتقان سبب رقیق و نازک شدن خلط و خارج شدن آن از ریه ها می شود. از آنجا که این گیاه بافت ریه را تقویت می کند در نتیجه برای بیماران مبتلا به آمفیزم (بیماری اتساع و بزرگ شدن ریه ها) نیز مفید است.

    منبع :پزشکان بدون مرز     تاریخ : 28  مهر   1389    شاخه : میوه ها و سبزی ها

... گزارشات موجود حاکی از آن است که کشور ما با انواع مشکلات تغذیه ای ناشی از کم خوری و پرخوری مواجه است، مشکلاتی از قبیل کم خوری به شکل سوءتغذیه (کوتاه قدی، کم وزنی و لاغری) در کودکان زیر 5 سال کشور، کمبود ریز مغذی ها به ویژه کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن، کمبود ید و گواتر، کمبود کلسیم و پوکی استخوان و ... این مقاله به اختصار به بیان برخی از نکات تغذیه ای در مراکز جمعی طبخ و توزیع غذا (برگرفته از استاندارد ملی ایران به شماره 8905) می پردازد که امید است با رعایت آن ها، گامی به سوی سلامت جامعه برداشته شود ... نکات تغذیه ای: از جمله اقدامات اساسی در زمینه اصلاح عادات غذایی، توجه به نحوه طبخ و توزیع غذا در مراکز عمومی و رستوران های ادارات دولتی و خصوصی، مهدکودک ها، دانشگاه ها، کارخانه ها، بیمارستان ها، مدارس شبانه روزی و ... ، آموزش کارکنان درگیر در مراحل طبخ و توزیع غذا و همچنین آموزش همگانی تغذیه در زمینه رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه است که موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرد: * اولویت به امر آموزش و ارتقای آگاهی های تغذیه ای، برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه تغذیه صحیح، نشر و توزیع پیام ها و شعارهای تغذیه ای در محیط کار رستوران برای کارکنان بخش ها و به ویژه کارکنان سلف سرویس، رستوران ها و مراکز جمعی ادامه ...
   منبع : تبیان     تاریخ : 7   شهریور   1391    شاخه : غذا و سلامتی
... مواد لازم : 400 گرم گوشت گاو چرخ کرده ، یک عدد پیاز متوسط خرد شده ، نصف قاشق چای خوری نمک ، 250 گرم رول کروسان ، 250 گرم سس پیتزا ، 120 گرم قارچ خرد شده بدون آب ، 70 گرم زیتون بی دانه و قاچ شده ، یک سوم فنجان فلفل سبز دلمه ای خرد شده ، 120 گرم پنیر ریز شده موزرلا ، یک قاشق چای خوری پونه خشک طرز تهیه : گوشت چرخ کرده را بهمراه چاشنی ها در یک قابلمه تفت دهید تا رنگ آن قهوه ای شود و آن را هم بزنید و تکه های گوشت را از هم جدا کنید ... قارچ ، فلفل سبز و زیتون ها را روی گوشت بریزید ... روی قابلمه را درپوش گذاشته و به مدت 20 تا 30 دقیقه آن را بپزید تا رنگ آن قهوه ای روشن شود ادامه ...
   منبع : تک آشپز ( انواع پیتزا )     تاریخ : 9   اسفند   1388    شاخه : آموزش
... تمام انواع فلفل از گروه سبزیجات هستند و این دسته از سبزی ها از فلفل سبز دلمه ای گرفته تا فلفل تند قرمز همگی در یک گروه غذایی جای می گیرند و تقریبا دارای خواص مفید بسیاری برای بدن هستند ... حتی بسیاری از محققان و متخصصان طب سنتی در چین توصیه می کنند که زنان برای تسکین دردهای ناشی از دوره عادت ماهانه می توانند از فلفل استفاده کنند ... نوعی از این سبزی به نام فلفل دلمه ای به رنگ های سبز، نارنجی، زرد و قرمز وجود دارند که اصلا تند نیستند و ما اغلب آنها را با غذا یا در سالاد استفاده می کنیم ... مطالعات نشان می دهد؛ کاپسیسین ماده ای در فلفل است که سبب گرم بودن این گیاه می شود ... هر چند که فلفل گیاهی گرم است، اما کاپسیسین موجود در آن سبب کاهش درجه حرارت بدن شده که یکی از دلایل اصلی تمایل مردم مناطق آب و هوای گرم به مصرف زیاد فلفل محسوب می شود ... تحقیقات نشان داده است که کاپسیسین به عنوان فعال ترین عنصر موجود در فلفل، سبب کاهش میزان کلسترول خون و کاهش شدت سیگنال های درد در بدن می شود ... به گزارش ایسنا، این ماده به بسیاری از خواص درمانی فلفل کمک می کند و سیستم قلبی عروقی را تحریک و سیستم هاضمه را تقویت کرده و درد موجود روی پوست یا مفاصل بدن را تسکین بخشیده و برای مثانه به عنوان داروی ضد احتقان و ضد باکتری موثر است ... به گفته محققان، فلفل میزان کلسترول خون را پایین می آورد که این امر باعث کاهش فشارخون نیز می شود ادامه ...
   منبع : سلامت نیوز     تاریخ : 25   آذر   1388    شاخه : میوه ها و سبزی ها



تاریخ : شنبه 92/5/26 | 9:7 عصر | نویسنده : مهدی یزدانی زازرانی | نظر

  • paper | فروش لینک | فروش بک لینک